Boottest VanVossen 777 Sport met Suzuki F 100.
Bij deze test kijken we naar een speciale boot en een bijzondere motor. De boot is de VanVossen 777 Sport, een van de grotere tenders van dit merk. Dat het een Sport-uitvoering is, zie je direct aan de terugvallende neus, de bijlboeg. Daarmee klief je ook op hoge snelheid messcherp door de golven. Dit is dus echt een tender voor het snellere werk. Daarbij hoort een krachtige motor en dat is bij deze testboot een Suzuki 100 pk.Verborgen
De 777 Sport kun je gebruiken met een motor van 50 pk tot en met 150 pk. De geteste Suzuki 100pk-motor is een zuinige viercilinder die verborgen is in de bun achter op de tender. Plaatsing in een bun heeft een paar voordelen. Zo hoor je door de geïsoleerde bun minder geluid van de toch al stille motor. Ook is zo’n verdekt opgestelde motor veel minder snel doelwit van diefstal. De motor is goed op te trimmen zonder dat je het deksel van de bun hoeft open te zetten.
Recyclebaar
Net als alle VanVossens is deze tender gemaakt van aluminium. Ze zijn niet heel fijnzinnig, maar juist industrieel afgewerkt, waardoor ze tegen een stootje kunnen. Verder geeft het een stoere ‘look’. Aluminium is recyclebaar en daarmee is het een modern en duurzaam bouwmateriaal. Ook is een aluminium tender gemakkelijk aan te passen aan de wensen van de klant. Het is bekend dat deze VanVossen-tenders erg goed varen, ook in de golven. Een populaire optie is om de aluminium tender te laten wrappen, wat wil zeggen dat hij wordt afgewerkt met gekleurd plasticfolie. Daarmee kun je de tender compleet personaliseren of in de kleuren van het bedrijf stylen met logo’s en al.
Stabiel
De kuip van de VanVossen 777 Sport is zelflozend, dus in theorie kun je de boot altijd onafgedekt in de haven laten liggen. De kussens passen echter niet allemaal in de opbergruimtes. Je kunt ze dan mee naar huis nemen of in het voorste gedeelte van de kuip onder de buiskap leggen en die afsluiten met een zeil. Van de voorste banken is een breed zonnebed te maken. Verder is zo’n zeil waarmee je de helft van de kuip afsluit ook handig als je voor in de boot wil slapen. Met bijna 8 meter lengte en 2,55 meter breedte is het een enorm ruime en stabiele tender, waarmee je gemakkelijk een poosje op stap kunt.
Elftal
Er zijn genoeg comfortabele zitplekken om een heel elftal van je vrienden mee te nemen. Alle zitplekken hebben mooie kussens en een uitstekende rugleuning. De vloer van de geteste tender was (optioneel) belegd met kunstteak. Voor uitgebreid gebruik, bijvoorbeeld in het weekend, heeft de VanVossen 777 Sport een lange reeks opties beschikbaar, zoals een boegschroef, een audiosysteem, een waterskipaal en een toilet. Een koellade is zeker een goede keus, want als je lekker gaat varen met je vrienden hoort daar natuurlijk een koel drankje bij.
Stille motor
Als je een tijdje stationair vaart, merk je eigenlijk niet dat de motor draait. Dat alleen al maakt deze viercilinder Suzuki F100 een bijzondere motor. Je hoort tijdens het varen het water gezellig tegen het aluminium klotsen, maar het motorgeluid is minimaal. Natuurlijk is de bun geïsoleerd, maar zelfs als je het deksel van de bun opendoet, hoor je de motor nauwelijks. Dat heeft, hoe raar het ook klinkt, ook een nadeel. Het bleek dat de motor vaak gestart werd terwijl hij al liep. Daarom kreeg deze Suzuki een startbeveiliging, die voorkomt dat je probeert een lopende motor te starten.
Aandrijfas
De basis van de Suzuki F100 is een nieuw ontwikkeld 1500cc-blok met bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. In totaal heeft de motor dus 16 kleppen, wat een grotere flow van in- en uitlaatgassen mogelijk maakt dan bij twee kleppen. Daardoor heeft zo’n motor dus meer vermogen. De aandrijfas is iets uit het midden van de motor geplaatst, dat heet ‘offset positioning’. Met de aandrijfas verder naar voren is de machine compacter en komt het zwaartepunt van de motor meer naar voren te liggen. Daardoor trilt deze 100 pk minder en stuurt hij stabieler. Ook is hij door alle technieken lichter, met 157 kilo is deze viercilinder 100 pk de lichtste motor in zijn klasse.
Zuinig
In deze tijd is het belangrijk dat motoren niet alleen krachtig zijn, maar vanwege de brandstofprijzen vooral ook heel zuinig. Wat dat betreft scoort deze 100 pk ook weer als beste in zijn klasse. Die zuinigheid heeft alles te maken met het ‘lean burn control system’. In elke moderne motor zit een computer, het motormanagement, die bij elk toerental precies de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof bepaalt. Daardoor kun je op elk toerental met het zuinigst mogelijke mengsel van brandstof en lucht varen. Samen met het multi-point-injectiesysteem zorgt dit systeem voor het bijzonder lage verbruik.
Soepel manoeuvreren
Als je de motor start, maakt hij een krachtig geluid, dat na een paar tellen verdwijnt. In de goed geventileerde bun is geen geforceerde ventilatie nodig. De motor loopt soepel en is dankzij het hydraulische stuursysteem makkelijk te bewegen. Met een buitenboordmotor kun je eigenlijk altijd soepel manoeuvreren en is zelfs achteruitvaren een moeiteloos karweitje. Opvallend is dat het achterdek bij het achteruitvaren kurkdroog blijft. Als je accelereert op de nog geen 1000 kilo wegende boot met de Suzuki 100pk-motor, schiet je als een speer vooruit. Zelfs in het middenbereik van het toerental kun je nog flink versnellen. De topsnelheid ligt net iets onder de 50 km per uur. Onder alle omstandigheden en zelfs in snelle bochten houd je maximale controle, want het onderwaterschip is fenomenaal. Op de vaareigenschappen is echt niets af te dingen.
Sterk merk
De Suzuki F 100-motor levert een geweldige vaarervaring. Hij past dan ook naadloos in het uitgebreide assortiment van Suzuki, al 14 jaar op rij het populairste merk voor buitenboordmotoren in Nederland. Ze zijn niet alleen zuinig en stil, maar ook bijzonder betrouwbaar. Al vanaf de DF9.9B met 9,9 pk heeft elke Suzuki-buitenboordmotor standaard injectie. Ook beschikken ze over het geavanceerde Suzuki Lean Burn Control, waarmee je brandstof bespaart bij lagere toerentallen en constante snelheid. Deze innovatie is onderscheiden met de prestigieuze NMMA Innovation Award. Kortom: met dit sterke merk zit je altijd goed.
Onderhoudsarm
De conclusie van deze test: VanVossen 777 met Suzuki 100pk-motor is een fijne, ruime en snelle combinatie. Het is een boot van deze tijd, want aluminium is recyclebaar en dus milieuvriendelijk materiaal. Verder is deze tender stoer, onderhoudsarm, zuinig en stil. Bij Verschuur Watersport, de dealer voor VanVossen, kun je deze duurzame combinatie meenemen vanaf € 68.304. Zie hun website voor meer informatie, of kom langs op de werf: Herenweg 10a in Rijnsaterwoude
Technische gegevens:
Van Vossen 777 Sport
- Lengte o.a.: 7,77 m
- Breedte: 2,55 m
- Diepgang: 0,45 m
- Doorvaarhoogte: 1,20 m
- CE-Ontwerpcategorie: C
- Motor pk (kW): 50-150 pk outboard in bun
- Waterverplaatsing: 950 kg
- Vanaf-prijs (incl. btw): € 68.304
Suzuki F 100B
- Cilinders: 4 in lijn
- Cilinderinhoud: 1502 cc
- Boring x slag: 75 x 85 mm
- Gewicht: 157 kg
- Max. vermogen: 73,6 kW, 100 pk
- Dynamo: 12 V-27 A
- Start: Elektrisch
- Trim: Power trim & tiltTekst en foto’s: Epco Ongering