Jeroen Ruijter

Gepubliceerd op 2 februari, 2021

Vorige zomervakantie hebben wij een sloep gehuurd om eens te kijken of het wat voor ons zou zijn. Het was een machtige ervaring, maar wel vervelend dat je op tijd terug moest zijn terwijl je geen idee had hoe lang je nog onderweg was naar de thuishaven. Wij langs bij enkele showrooms in de omgeving van onze camping, waaronder Verschuur. Aangezien we uit Dordrecht komen zijn we ook dichterbij huis gaan kijken bij wat dealers in onze omgeving en we hadden geluk er was een sloep die gecanceld was en redelijk aansloot op onze wensen. Helaas verliep de communicatie moeizaam, we wachten nog op een offerte. Inmiddels hadden we de videoblogs van Verschuur ontdekt, dus wij daar nog een keertje langs, inmiddels schrokken we niet meer terug van kale boten zonder motor en we wisten wat we wilden. Alle blogs m.b.t. de Primeur 6 serie hebben we uit den treure gezien. De Primeur 615 sloot volledig aan bij onze wensen. Geen niveau verschillen in de boot hoge rugleuning en aangezien we al hadden besloten toch het vaarbewijs te gaan halen maar meteen voor 60 pk gekozen. We konden hem nu ook helemaal aanpassen naar onze smaak, met Barry konden we snel schakelen. De verwachting was dat ie in april geleverd zou kunnen worden, het was een gekkenhuis, maar wij hadden op tijd besteld. De vreugde was groot toen we 4 februari bericht kregen dat er inmiddels begonnen was met de opbouw van onze boot. Woensdag 24 februari konden we hem ophalen, we kregen een uitvoerige instructie van Fokko, hij stelde mijn vrouw goed op haar gemak, we hadden natuurlijk honderden filmpjes gezien over hoe je een boot niet te water hoorde te laten dus dat vond ze best een beetje spannend. Daarna weer op het terrein van Verschuur hebben we de boot samen met Fokko stap voor stap doorgenomen, brandblusser, reddingsvesten, pikhaak, tafel schakelaars voor de accu etc etc er werd goed de tijd voor genomen. Na een foto momentje konden we op pad waar we natuurlijk thuis nog een klein rondje wilden gaan varen. Het zat ons mee bij het te water laten was er iemand met ervaring die ons waarschuwde voor bolders onder water (onzichtbaar bij hoog water) links en rechts van de steiger en tot hoe ver je uiterlijk zou kunnen rijden. Hier zijn we zonder kleerscheuren te water geraakt. Helaas verliep het varen niet helemaal vlekkeloos, toen we ruimte wilden maken op de beneden Merwede voor een duwboot met daarvoor 6 duwbakken hielden we eventjes halt tussen twee kribbetjes. Wat ik niet wist, verwachte en ook niet kon zien is dat er richting de oever een obstakel onder water lag dat we met lage snelheid hebben geraakt. We dachten een bluts te hebben opgelopen en dat het allemaal wel meeviel, maar bij het weer uit het water halen zagen we dat de schade toch iets ernstiger was dan we eerder dachten. Het uit het water halen verliep verder zonder problemen, dus wij op naar de stalling. Het was een enerverende dag met veel indrukken en we zaten beetje beteuterd en vermoeid, maar ook voldaan net op de bank dat we werden gebeld. Fokko was benieuwd hoe het verder verlopen was, ik heb de foto’s van de schade laten zien,  Fokko zei daar kun je niet mee verder varen dat dient eerst gerepareerd te worden. Dus voor zaterdag maar meteen een afspraak gemaakt.

Posted in Referenties